Een paar jaar geleden werd bekend dat Volkswagen c.s. via ‘sjoemelsoftware’ jarenlang de uitslag van emissietests had beïnvloed. Daardoor lagen de emissiewaarden van dieselauto’s hoger dan wettelijk is toegestaan. Het gaat hier om auto’s van de merken Volkswagen, Audi, Seat, Skoda en Porsche.
Naast het feit dat een hoge emissiewaarde schadelijk voor het milieu is, heeft deze handelswijze ook financiële gevolgen voor de eigenaar van een dergelijke auto. Reparaties zijn vaak niet effectief; een gerepareerde auto kost meer brandstof en tot slot daalt de waarde van de auto als gevolg van de reparatie en imagoschade. In de VS, Canada, Australië en Zuid-Korea is VW de gedupeerden al tegemoet gekomen. Momenteel gaat ook een Europese massaclaim van start om deze schade als gevolg van de misleiding door Volkswagen te compenseren. In Nederland zijn er ruim 180.000 auto’s op de markt met deze sjoemel-software. Hoeveel Nederlanders zich inmiddels hebben aangesloten bij deze massaclaim is nog onbekend.