Soms wilt u om welke reden dan ook een reeds aangekocht product ruilen. Wij krijgen wel eens de vraag gesteld of er een ‘recht’ bestaat om producten te ruilen. Kort gezegd bestaat er geen wettelijk recht om producten te ruilen. Dit betekent dat een verkoper niet verplicht is om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben.
Soms kunt u het product wel ruilen indien dat is overeengekomen. Vaak dient dat overigens wel plaats te vinden binnen een bepaalde tijd en alleen indien u het product niet gebruikt hebt. Ook mag het product dan niet beschadigd zijn. Het kan dus handig zijn om voor de aankoop te vragen of er een recht op ruilen is en welke voorwaarden hier aan verbonden zijn. Het bovenstaande geldt voor aankopen in een fysieke winkel. Bij koop op afstand, zoals via het internet kunt u gebruik maken van een bedenktijd. Binnen deze bedenktijd kunt u het gekochte product ruilen. De bedenktijd voor consumenten is 14 dagen. Indien een bepaald product ondeugdelijk is dan gelden ook weer andere regels. U heeft immers recht op een goed werkend product. In deze situatie kunt u recht hebben op een gratis reparatie of een nieuw product.