9 op de 10 mensen die in 2018 zijn opgelicht bij een online aankoop heeft de schade niet vergoed gekregen. Deze cijfers komen uit het onderzoek Digitale Veiligheid & Criminaliteit van het CBS onder 38.000 geïnterviewden.
3% van de Nederlanders van 12 jaar of ouder is weleens opgelicht geweest bij online aan- of verkoop van goederen. Verkoopfraude, niet betaald worden voor een verkocht product, komt minder vaak voor dan aankoopfraude. 90% had een product gekocht maar heeft dit nooit ontvangen en het geld ook niet teruggekregen. De grootste groep slachtoffers van aankoopfraude (42%) had iets gekocht op een site voor tweedehandsspullen. 24% had de bestelling bij een webwinkel gedaan die een nepwebshop bleek te zijn. De opgelichte kopers hadden vooral kleding, schoenen, mobiele telefoons of accessoires gekocht. De meerderheid van de gedupeerden heeft geen aangifte bij de politie gedaan. Bijna alle slachtoffers van aankoopfraude waren hun geld kwijt. 1 op de 10 kreeg de financiële schade wél vergoed als ze bijvoorbeeld met een creditcard hadden betaald. Bestelt u zaken online, verzeker u er dan van dat het bij een officiële en veilige webshop is en informeer zeker ook naar de aankoop- en betalingsvoorwaarden waarbij de retourzendingen en geld-terug-garanties duidelijk zijn uitgelegd.