De waarde van een garantietermijn

Een fabrikant moet garant staan voor een goedwerkend product en geeft meestal een garantietermijn van 12 maanden. Is het product bij normaal gebruik stuk gegaan binnen de garantietermijn dan ontvangt u een vervangend product. Maar ook onze wet gaat er dan van uit dat het product ondeugdelijk is en dat de verkopende partij u tegemoet moet komen.

Wanneer uw product buiten de genoemde garantieperiode van twaalf maanden kapot gaat moet u zelf bewijzen dat het een ondeugdelijk product is. Oftewel: dat u een product geleverd heeft gekregen dat niet voldoet aan wat u hiervan bij normaal gebruik mocht verwachten. Het product heeft bijvoorbeeld foutjes of storingen. Wanneer u dit kunt bewijzen, door bijvoorbeeld een reparateur ernaar te laten kijken, dan heeft u recht op een reparatie of vervangend product op kosten van de verkopende partij.

Er zijn partijen, zoals autodealers, die wel 3 of 5 jaar garantie verkopen. Wat de verkopende partij dan eigenlijk belooft is dat er geen mankementen mogen zijn in deze periode en, mocht dat onverhoopt toch wel gebeuren, dat zij u helpen. Dit betekent dat u recht heeft op service of garantie wanneer uw product kapot gaat. Als dit buiten uw schuld gebeurt en u kunt dit bewijzen, dan zal de verkopende partij u moeten helpen. Gebeurt dit niet? Neem dan contact op met JuriVista om u te laten bijstaan.