Elektrische fietsen zijn razend populair en worden massaal aangeschaft. Vooral heuvel op en bij tegenwind maakt de elektrische aandrijving het fietsen vrij gemakkelijk. Er is echter ook een keerzijde, het aantal ongevallen met deze e-bikes is vrij hoog en het letsel is ook zwaarder dan bij ongevallen met de gewone fiets. De verklaring hiervoor is eenvoudig uit te leggen.
De gemiddelde snelheid waarmee e-bikers fietsen ligt vrij hoog. Het gevaar zit dan in de scherpe bochten, tegenliggers en takken of modder op het fietspad. Een valpartij of botsing gebeurt hierdoor sneller dan bij een lagere snelheid. Ook afslaande of overstekende automobilisten kunnen de snelheid van een e-bike minder goed inschatten. De trappers draaien niet hard rond waardoor de snelheid lager lijkt dan werkelijk gereden wordt. Een aanrijding kan dan eerder kan plaatsvinden. 90% van de e-bikers in Nederland zijn 50 jaar en ouder. Het UMCG in Groningen onderzocht de gevallen van letsel van fietsers. Een kwart van de slachtoffers reden op een e-bike en hadden ernstiger letsel aan schedel, hersenen, gezicht, armen en benen. De gemiddelde leeftijd van deze slachtoffers is 65 jaar, bij fietsen zonder aandrijving ligt dit op 39 jaar.
Diverse kringen adviseren een helmplicht, net als voor brommers en speedbikes die harder rijden dan 25 km per uur. Een wettelijk besluit hiertoe is nog niet aan de orde.