Datalek Allianz: ruim 2 miljoen gedupeerden

De harde schijf die vorige maand werd gestolen uit een externe kluis van Allianz, bevat veel meer gegevens dan eerder gecommuniceerd. Naast de 260.000 polishouders van Allianz stond er op de back-up ook informatie van ongeveer 2 miljoen mensen die via hun autofabrikant een pechhulpservice hadden afgesloten bij Allianz Global Assistance. Volgens een woordvoerder van Allianz worden alle betrokkenen in groepen geïnformeerd over het datalek.

De data van de autofabrikanten bevat alleen kentekengegevens die volgens de woordvoerder niet gekoppeld zijn aan de NAW-gegevens. Die kentekengegevens zijn gekoppeld aan een voertuig. In een aantal gevallen weet Allianz niet of die auto nog dezelfde eigenaar heeft. Om die eigenaar te bereiken moet Allianz terug naar de fabrikant voor wie Allianz de pechhulp in behandeling heeft. Volgens de woordvoerder is dat ook de belangrijkste reden dat het zo lang geduurd heeft voor gedupeerden een bericht ontvingen van de verzekeraar. Mensen van wie de gegevens op de schijf stonden krijgen geclusterd, per automerk, bericht. De kluis met de harde schijf werd niet gestolen uit het kantoor van de verzekeraar maar bevond zich op een locatie bij een bedrijf dat kluisruimte verhuurt aan derden. Er zijn volgens Allianz nog geen aanwijzingen dat de gestolen data misbruikt wordt. De data is alleen met specialistische kennis en apparatuur van de schijf te halen. Het is nog onbekend hoe groot de kostenpost voor Allianz is.