Boete na plaatsen negatieve review

“Tevreden? Vertel het voort! Klachten? Laat het ons weten!”. Een dergelijke spreuk is niet vreemd in de ondernemerswereld. In deze tijd is het makkelijk om op diverse websites een review te plaatsen. Een slechte review, al dan niet terecht, is natuurlijk geen goede reclame. En die slechte review laat zich niet zo makkelijk verwijderen.

Een hotel in Engeland dacht een oplossing te hebben gevonden. Een echtpaar dat erg ontevreden was en hun frustratie uitte op een reviewsite, kreeg na het plaatsen van de review een boete van het hotel van 100 pond. In de Algemene Voorwaarden van het hotel was opgenomen dat het hotel het recht had om boetes op te leggen aan gasten die online een negatieve recensie achterlaten. Deze zogenaamde kleine lettertjes had het echtpaar niet gelezen toen ze de boeking ondertekenden.

Een dergelijke boeteclausule kan onredelijk bezwarend zijn en daardoor ongeldig. Daarnaast kan men zich afvragen wat het hotel hiermee wil bereiken. Nu de algemene voorwaarden bijna nooit gelezen worden, weten hotelgasten niets van het “verbod” en worden de reviews toch geplaatst. Een goede dienstverlening zou daarom een betere oplossing zijn.